poeltjes.reismee.nl

Paquera

Thomas de eigenaar verzorgt ook tours, hij heeft een nachttour, die hadden we al geboekt en een dagtour; deze kost rond de 50 dollar p.p. en het zicht om te snorkelen is beperkt. Ik merk dat ik een beetje klaar ben met die dure tours. We besluiten om naar het national park Curu te gaan, lekker strand en niets ingewikkelds. Vanavond gaan we ook kayakken in een bioluminicerende zee. Thomas biedt aan om nog even een puffer fish te vangen. Het is hier hoog en laag tij, dat verandert om de 6 uur. Dus s ochtends aan het ontbijt is er geen strand en als het water gaat zakken kan je een meter of 15 het strand oplopen. Het water stijgt ongeveer 3 meter. Pufferfish gevangen, helemaal leuk. Hij blaast zich op en deflote zichzelf in het water. We proberen het zelf ook, maar dat is lastig. Guido heeft geluk, die ziet een eagle ray voorbij zwemmen. Oh ja tijdens het ontbijt komt er een troep howlermonkeys langs, wat een apart stel zeg, hangen ondersteboven in de bomen, vreten van ieder mango 2 of 3 happen en gooien ze dan naar beneden. Nog gevaarlijk ook!

Guido gaat nog even naar de kapper in Paquera. Jong kappertje, hij doet het heel voorzichtig, scheert netjes guid zijn nek, wenkbrauwen en oren uit. Kost 2500 colones, ha ha dat is 5 euro.

OP naar Curu park, het is inmiddels 12 uur en we gaan. Daar aangekomen rijden we door het N.P rechtstreeks naar het strand. Parkeren de auto daar en allemaal leguanen, van groot naar klein; wat een dinosaurussen zeg. Super cool. Prachtig strand, we zien 2 deers lopen op het strand, cool die hadden we nog niet gezien. We gaan zitten bij een picknick tafel. Guido gaat liggen en ik ga met Naut en Nova lopen langs het strand. We zien nog een neusbeer, die Nova uitdaagt, heel veel hermietkreeftjes en rode krabben, we zien nog een stel rode macaws (papegaaien/ara's). Wanneer we weggaan zitten er een heel stel white face monkeys (kapucijnaapjes) op de parkeerplaats. Wat een stelletje hooligans zijn dat zeg. Ze slopen alles on their way. De kleintjes zijn supergrappig, Naut staat te filmen en een mannetje laat even zijn tanden zien, ha ha . We doen toch maar een stap achteruit.

Onderweg rijden we naar de farmacia, Nova heeft veel last van haar oor. Daar werkt gewoon een dokter. Hij kijkt in haar oren: ongos. Nou is mijn spaans niet heel goed, maar ik wist niet wat dat was. Googletranslate erbij: mushrooms, huh. Fungus, een soort schimmel/eczeem. We krijgen druppels, nemen nog wat mee voor tegen de muggen en een afterbite. Kost maar 23000 colones, wat neerkomt op 27 euries.

Onderweg eten we bij Macho, visrestaurant, heerlijk rijst met garnalen, whte fish fillet en de kinderen kip (dat is nou jammer). Voor nog geen 40 euro! Gezellig zitten kletsen met een stel amerikanen. We moeten nog haasten om op tijd bij de kayak te zijn. Daar aangekomen trekken we allemaal een zwemvest aan, iedereen krijgt een soort jasje wat je dicht doet aan de voorkant. Ik krijg een jasje wat je over je hoofdaantrekt. Ik trek het naar beneden en ik word gestoken in mijn vinger. F@ck dat doet zeer! Thomas kijkt en wat blijkt: een dikke vette schorpioen op mijn rug. Fuckerdefuckfuck, Thomas heeft een spuitje met lidocain, en dat verdooft de huid. De hele avond blijft dat topje van mn vinger apart aanvoelen. Het was gelukkig een grote, die doseren beter hun gif, die kleintje, lees jonkies, spuiten in een keer alles, dusssss

Kayakken in een biozee is het meest gave om te doen, het lijkt wel magic. Zo cool, bij elke beweging die je maakt in het water lichten de algen op. Het is belangrijk dat de maan niet heel erg schijnt, hoe donkerder hoe beter. Wij hebben een sikkelmaan, dus vrij donker. Nova is attached aan Thomas, dus die kanoot haar eigen weg. De hemel is helemaal helder, we zien zoveel sterren. Naut ziet de melkweg,maar die kan ons alles wijsmaken LOL. Dit is toch wel een supergave tour. Naut wil gelijk nog een keer, ja dat snap ik wel.

Wink