poeltjes.reismee.nl

Perhentien island

Eerst met de taxi naar het busstation, dat ligt ongeveer een half uur rijden naar de rand van de stad. Super goed geregeld, het lijkt wel een vliegveld. Daarvandaan de bus naar Gemas. Het was kiezen de bus van 13.00 uur of van 21.00 uur. Bij de laatste bus zou het erg krap worden tussen aankomsttijd van de bus en de verwachtte vertrektijd van de trein. Gemas heeft een fantastisch treinstation, heel schoon en modern, wel 6 perrons. Het is alleen jammer dat er geen trein komt of gaat. Na informeren blijkt dat onze trein de enige trein is die vandaag rijdt. Op zich wel gemakkelijk, want dan kunnen we ons ook niet vergissen. De trein heeft 20 minuten vertraging, dat mag de pret niet drukken op de acht uur die we al hebben gewacht. Toen ik de treinreis boekte had ik gezien dat we naast de deur lagen, dat is geen aanrader, dat is nu wel gebleken. De hele nacht heeft de trein verschillende stations aangedaan. Het is gewoon normaal hier om midden in de nacht op een trein te stappen. De mensen die langs liepen deden de schuifdeur niet dicht, wat niet geweldig is voor de nachtrust. Al met al geen aanrader. De trein in Thailand was de eerste en daardoor een belevenis. We hebben unaniem besloten dat we geen nachttreinen meer nemen.

Volgende ochtend aangekomen in Tanah Merah helemaal gesloopt. Eerst maar naar de KFC, die zitten hier in de kleinste gehuchten, een bak koffie. Nog wat boodschappen gehaald en een taxi gezocht om ons naar Johor Bharu te brengen, daar stappen we op de boot naar de Perhentien. Taxi kost in dit land helemaal niet, een uur met de tax is 60 ringgits; 15 euro

Taxichauffeur zet ons bij een office af, er zijn er gek genoeg een stuk of 10. die allemaal dezelfde prijs hanteren. We varen met een speedboot naar de Perhentien, ongeveer een half uur. Maar we hebben oponthoud: een big jump in the sea. Ik vroeg: een tsunami, nee nee niet zo erg. UIteindelijk stappen we in de boot, samen met 2 Nederlandse jongens en een fransman met 2 kinderen. Dit was dus de ergste boottocht ever. Hele hoge golven en wij gingen er met een noodgang overheen. Het leek de fast en the furious wel. Ging het ook nog regen en waaien. Ik had geeneens tijd om zeeziek te worden. Nou dan weet je het wel!

Op de perhentien, we zitten op het kleine eiland, slapen we bij Mari Mari. Het doet heel bijzonder aan, Naut vindt het niets en we besluiten om het een dag aan te kijken en morgen ons plan te trekken. ’s avonds eten we hier, er is verders niet veel. Maar dat was prima. Na het avondeten ziet Nova iets lopen: een babyschildpad. Er lopen er nog meer en we hebben in de voortuin een nest schildpadden. Iedereen schildpadjes rapen en in een emmer gedaan. Snel een filmpje gemaakt en losgelaten in zee. Gewoon supergaaf en verleden jaar veel geld voor neergeteld en gelukkig dit jaar gekregen. Joehoe lucky us.

Zaterdagochtend lekker ontbeten niets mis mee en heerlijk gesnorkeld. Nemo en de papegaai vis zijn er ook. Het is toch wel lekker hier, we blijven!

De volgend dag naar Mirror beach, afgelegen strand, lekker rustig. Het ligt hier vol met roggen en we snorkelen zo een school met sardientjes binnen. Het national geograpic wel.

Deze dagen lekker gesnorkeld en geluierd. De derde dag naar turtle point, ze (lees Naut) wilde alleen nog maar turtles zien en liever geen snorkeltour. Deze duurt 4,5 uur, dus ik vindt het niet zo erg. Op naar turtle beach, bij dit strand ligt een turtle point en daar liggen ze. Met de watertaxi daarheen, nog geen 10 minuten varen, afgezet bij de pier: ontztettend mooi helder water. Turkoois, vanaf de pier zie je de haaien zwemmen en ander scholen vissen. Aan dit strand liggen een van de duurste resorts en zit bomvol nederlanders. Het is weer voor het eerst dat ik Nederlands hoor. Naut en ik gaan op zoek naar schildpadden, de schildpadden liggen wat verder uit de kust, Guid en Nova blijven ondiep,en wij gaan meer de zee op en we vinden ze ook. Het zijn gewoon onderwater grazende koeien, maar dan wel uit de prehistorie. Nova wilt ze ook zien , en we gaan met z'n vieren; zal je net zien zijn ze even een ommetje aan het maken. Als de taxi ons weer op komt halen vraag ik of we langzaam voorbij dat punt kunnen varen, en verdomd er ligt er een. Het hele zooitje weer het water in, ik die Maleier aan de praat houden. Supergaaf!

Perhentien is de beste plaats om te snorkelen. Je zet een bril op, loopt 2 meter de zee in steek je hoofd onder water en je hebt pappegaaivissen, nemo en zijn familie, triggerfish, zeekomkommers, haaien, pufferfish en schildpadden.

oma

coool man , zo je heb de vakanie van je leven weer..... tis ff vliegen maar dan heb je ook wat ....mooi om zo je eigen initiatief te volgen ... daar kan geen tourtje tegen op,,,,,,, voorzichtig zijn ......xxxx oma