poeltjes.reismee.nl

Costa Rica 2015

Rondreis Costa Rica

Ik begin wat later met deze blog, maar ik kom erachter dat het anders teveel word. Op maandag 6 juli ziijn wij, vanaf dusseldorf, naar Madrid gevlogen. Op Madrid aangekomen zijn we hardhollend van de ene terminal naar de andere gereid per trein, in ongeveer 20 minuten waren we van de ene kant naar de andere; en geloof me dat is heel hard hollen geweest. Rond 10 uur gingen we de lucht in naar SanJose. Daar aangekomen stond onze bagage nog in Madrid, die koffers hebben duidleijk niet zo hard gehold..........Rond de klok van 16.30 kwmen we aan in San Jose. Hier stond de meneer van het hotel al op ons te wachten. Ik moet zeggen ,:gelukkig stond hij er nog. Op naar het hotel eerst eten en morgen de rest.

Dinsdag 7 juli

In de ochtend eerst tandenborstels en schoon ondergoed gehaald. Geld gepind, dat is al een hele ervaring 300.000.- colones is ongeveer 500 euro; nou dat wordt leker rekenen. s Middags wordt de auto gebracht en kunnen we op weg, als het goed is worden de koffers nagebracht. Op naar Cahuita, op de navigatie 3 uur rijden, in het echt langer. Om 15.00 uur gingen we rijden, zo gauw je San Jose uitrijdt, kom je in een groene oase terecht. Weliswaar met regen, maar green it is. Het regent zo hard en na Limon loopt de weg langs de zee. De aarde kan al het water niet aan en het is rivier. Aan de overkant staat een bus te wachten en een vrachtwagen gaat hem voor. Wij wachten tot een local ons voor gaat, dit gebeurt dus ook en wij duiken erachteraan, maar het is diep; tot de deuren staan we in het water. Je ziet niet waar de weg loopt, maar uiteindelijk komen we op de weg, halleluja. Ondertussen is het donker geworden en hebben we een neusbeer onder de auto, gelukkig niet onder de wielen. We keren niet om. We komen uiteindelijk in het donker aan en het is rond 20.00 uur, we zijn helemaal stuk. Onderweg veel vrachtwagens gehad, niet normaal meer, gemiddelde kmh is 50. We logeren in Cabinas Nirvana, we zien een sloth, maar het is donker. Ik zeg nog:"die koen we nog wel een keer tegen".

Woensdag 8 juli

Cabinas Nirvana is een geweldige plek, eigenaars komen uit Duitsland en Portugal. Ze hebben gelukkig een klien hond: deense dog Kayla. Dus het kleinste kind is ok blij. Er is een lekker zwembad en we besluiten om naar het nationaal park te gaan. De eigenaar zegt dat dat prima te doen is op slippers, de mannen gaan op sneakers en wij op slippers. Nou niets was minder waar.............Aangekomen in het N.P, welke gratis is als je vanaf Cahuita komt, vanaf de andere kant betaal je 10 dollar. Je loopt langs het strand, door de jungle. Als eerste zien we een aantal apen, sprinkhanen: hele grote, kreeftjes, krabben, neusberen, hermietkreeftjes. Het is lekker warm en we doen uiteindelijk 5 uur over 8.3 kilometer. Naut laat nog even zijn drone op, maar staat erg veel wind, dus toch maar niet. Uiteindelijk de bus terug naar het dorp, waar ik achterin sta en de deuren open en dicht klappen, ha ha ha, dat kan alleen maar in dit soort landen. Dit gedeelte is echt carribisch gebied met rastafaries en veel rustige :) mensen. Iedereen fietst een beetje heen en weer en laat zich niet gek maken. Tranquilo, tranquilo

Donderdag 9 juli

We zitten te dubben, er is een wildlife jaquar center maar ook een cacao plantage museum. We kiezen voor het laatste. Gelukkig is allemaal swamp en dus veel muggen. Maar daar waren ze op voorbereid. We krijgen muggenmelk mee en we lopen met nog een nederlands gezin mee (je komt ze ook overal tegen, ha ha). We zien de cacoa bonen en onze senorita met engels slang accent legt ons van alles uit. Uiteindelijk gaan we zelf cacao maken en een local maakt er chocolade van; lekker puur. Tijdens het kneden loopt de cacao olie eruit; goed voor je hanepootjes zegt onze carolina; kom maar hier met die handen. We ruiken naar de chocolade. Na deze 1.5 uur durende tour gaan we nog naar Punta Uva, het beste bounty strand ever zegt de duitse eigenaar eb hij heeft gelijk. Ik ga liggen en Guido gaat lopen met Naut en Nova. Zij zien een Sloth, grgrgrgrg paardjes op het strand, verder niet zoveel. Daar even wat gedronken en gegeten aan het restaurant met keiharde reggeamuziek. Probeer mijn vader te facetimen, maar nu neemt hij niet op; dat doet hij namelijk ook altijd bij mij als hij ergens leuk zit.

vrijdag 10 juli

De planning is om om 8 uur weg te gaan, het is 2,5 uur rijden naar La Pavona, daarvandaan is het nog een uur rijden om de boot te pakken naar Tortequero. We rijden uiteindelijk om 8.30 weg en we kunnen het zo vinden, om 12.50 zijn we bij de boot. De toeristenboot is helaas al weg, maar gelukkig voor ons.............is er een particulier en na onderhandelen met nog een familie uit Quebec hebben we een deal: voor 30 dollar brengt hij ons en de tocht naar Tortequero is super, het weer is lekker dus dat belooft wat. Op Tortequero aangekomen is het een bende, Guides staan je op te wachten en lopen met je mee naar het hotel, dat van ons is wat verder weg, maar wel lekker aan het strand. Je mag hier niet zwemmen maar de turtles komen wel hier het strand op. We logeren in Icaco cabinas: wat een plaggehut! het is gelukkig voor 2 nachten. We besluiten al snel om overmorgen vroeg weg te gaan..........De guides verzorgen tours en wat wij willen kost maar liefst 100 dollar voor de schildpadden en 80 dollar voor de canoe tocht oh ja de entree voor het nationaal park komt er ook nog bij, 50 dollar............dus reken maar uit. Morgen maar eerst eens kijken, eerst eten bij restaurant Mirjam's. Terwijl we daar zitten breekt werkelijk de hel open en regent het pijpestelen....................