poeltjes.reismee.nl

Frogs heaven

gisterenavond naar frogs heaven geweest, dit ligt 10 minuten rijden van heliconia island. Jose de eigenaar stond ons al op te wachten. We blijven bij zijn ouders ook eten. José is een hele aardige tico, hij heeft 6 hectare grond en is bioloog. Hij kweekt kikkers in zijn tuin. 2 Nederlanders zijn er ook bij: Eva en Naomi . Eerst vertelt hij wat over de kruiden in de tuin. Hij heeft aan de weg heliconias staan, dit is voor de sier , maar niet onbelangrijk. Hier komen de kolibries, bijen en andere insecten op af. De slangen eten deze beesten weer, en de kikkers de insecten viola daar heb je je ecosysteem. Zijn opa is een indiaan en daarvan heeft José weer zijn wijsheid. Daarna laat hij 2 kikkers zien, deze heeft hij al gevangen omdat het dagkikkers zijn: de blue jeans en de zwart/groene: allebei giftig. ze paren anders dan bij ons; het vrouwtje legt 2 eitjes in het water( plasje).het mannetje komt later en bevrucht ze. Hij heeft een extre grote teen en na de daad. Verwijdert hij zijn sporen met zijn teen, net zoals dat je je sporen in het zand uitwist. Man gaat weg, vrouwtje komt en heeft een haakje op d'r rug waarmee ze de eitjes een voor een mee de boom inneemt . Vaak gebruiken ze een bromelia omdat hier altijd water in staat. Na een fotomomentje zoals hij dat noemt laat hij ze weer vrij. We komen nog een slapende sloth tegen, een jeZussprinkhaan (jesus basil ) nog een bullfrog, de red eye leaf frog . Fantastisch, nu regende het ook, maar niet erg. we hebben deze dag meer wildlife gezien dan in tortequero. De andere Nederlanders hebben in tortequero ook niets gezien, dus we zijn niet de enige. Hierna gaan we eten bij zijn ouders, wij eten en zij niet; dat is jammer. Lekker rijst met groente uit de tuin met een stukje vlees. Smaakt goed maar we hadden ook honger. Dat eten is alleen voor heliconiagasten ? (De eigenaren van Heliconia houen niet van eten maken en je kunt daar ook niet eten, dus daarom deze gelegenheid) andere Nederlanders waren ook helemaal verbaasd, dit hadden zij zeker ook gewild. Terug naar Heliconia : we kunnen het in een keer terug vinden. Hier in de tuin valt een boom om, althans dat dachten we. Morgen maar even kijken. Er vliegt een vleermuis heen en weer en er kruipt een dikke kikker langs de heg omhoog verder zit er een grashopper van zeker 10 cm lang. Lekker we zitten in de jungle. Naut spot in de boom lichtjes, heel raar morgen maar even vragen wat dat dan weer zijn.