poeltjes.reismee.nl

Jaco, via Carara park naar Poas

Vanochtend was het strak blauw en bloedheet! heerlijk, helaas kunnen we er niet lang van genieten. We gaan door naar Carara park; 100% Ara's bekijken. We hebben alles in de auto liggen en dat is niet zo fijn in dit land, overal wordt hiervoor gewaarschuwd. Maar de ranger is aardig en we parkeren dicht bij zijn hok, hij let op. Er komt nog een gids die graag aan het werk wilt; 80 dollar maar liefst. Laat maar, we gaan wel alleen. Prachtige bos, verdeeld in 3 loupes. Onderweg komen we 2 kikkers tegen, en een liaan waar ze lekker aan het slingeren zijn. Het barst trouwens van de muggen. Naut loopt langs een slang, die hij helemaal niet in de gaten heeft, deze heeft een lizard in zijn bek. Wij maken leuk foto's. Bij navraag blijkt dat dit een deadly poison snake is; halleluja. Anyway geen ara gezien; wat een stom park.

On our way to Poas, the vulkaan.................

van Ojochal naar Jaco

Vandaag rustig aan vertrokken naar Jaco, ongeveer 2 uur rijden. Het is zo een raar land met zijn microklimaten. Nu rijden we langs de kust, aan zee is het strak blauw, maar aan de andere kant hangen de wolken tegen de bergen aan, gewoon bizar. We drinken onderweg nog wat in een soda. Jaco is heel toeristisch, we hebben nog nergens, behalve in San Jose, zoveel winkeltjes gezien. Lekker bij het zwembad gelegen, en het is warm, zooo warm; heerlijk. Hier lopen veel leguanen, echte dino's om te zien. Vanavond lekker hamburgertje gegeten. Het is een surfdorp, met veel backpackers. Voor een nacht precies genoeg.

ojochal, waterval en schildpadden

We zijn vanmiddag naar de watervallen van El Pavon geweest

"s avonds hebben we met de vrijwilligers van het schildpadden rescue team meegelopen

Ojochal

Vandaag is het prachtig weer, we hebben vanacht goed geslapen omdat het na de regent lekker afkoelt. We besluiten om vandaag maar eens zo weinig mogelijk te doen. Vanavond hebben we een nighttour bij Mario, dat is een vriend van Otto (eigenaar van El Mono Feliz). Beetje zwemmen, slapen en lezen lekker hoor! We hebben goeie wifi, ook altijd fijn. Rond de klok van 15.00 gaan we van de berg af en rijden we richting onze opgegeven coordinaten. We eten wat bij een of andere soda langs de weg. Lekker broodje met kip en gebakken banaan, bebidas naturalis zijn hier superlekker. Eigenaar vraagt of we nog koffie willen: die snapt het. We krijgen og iets met banaan en kaas: super lekker! tipico comer.....kom maar door met die hapjes.

Op onze opgegeven coordinaten staat MArio en er is ook een belgisch gezin, we halen nog een tico op en we rijden naar de rimboe. Lange broeken, lange mouwen, repellant spray en laarzen aan (natuurlijk). Ze zien gelijk een roodoog kikker, en hij legt het een en ander uit over geluiden en kikker, wat ik overigens al kwijt ben. We lopen door en we komen de nummer 1 van de giftige slangen tegen...........Het is aardedonker en we hebben allemaal licht, inens is die slang weg en ze, MArio en zijn vriend, gaan toch maar kijken waar hij is gebleven. Een ambulance kan hier niet komen, dat kan ik je verzekeren. We komen nog een blue jeans tegen, glaskikkers, vlinders, blauwe garnaal. Helemaal leuk!

Van Paquera naar Ojochal

Vandaag reizen we van Paquera naar Ojochal. Thomas gaat met dezelfde Ferry, dat is makkelijk blijkt later. We ontbijten en we gaan naar de ferry, we komen van de andere kant en we krijgen een bonnetje, dan ga je met dat bonnetje betalen: een auto en 4 personen. By the way, er staat een onwijze rij, maar wij mogen er langs. Ik loop achter Thomas aan en zo staan we vooraan. Wat voelt dat onaardig, maar omdat we met de auto zijn of zooiets dergelijks mogen we eerder. Dan mag de bestuurder met de auto de ferry op en wij moeten lopen. Dus eerst gaat de poort open voor de auto's, dan gaat die weer dicht en dan mogen voetgangers erdoor. Door dezelfde ingang............typisch iets costaricaans zeker. Tocht van ongeveer 20 minuten over water en het is strak blauw en superwarm. Je kan echt niet in de zon zitten. Aangekomen scheiden onze wegen en wij rijden door, koop onderweg nog een paar slippers voor Nova, die had de andere helemaal stuk gelopen

Laughing
Gelukkig zijn hier de wegen van asfalt, onderweg betalen we tol van 150 colones, 70 cent ofzo. Bij de brug van Tarcoles stoppen we even omdat hier krokodillen zitten, het is druk. We zetten onze auto neer en we gaan lopend de brug op, smal stoepje, waar mensen heen en terug lopen. Trucks rijden met snelheid langs. Maar goed: krokodillen zo groot en zo dik en zo lang. Ze doen helemaal niks, die hebben we gelukkig ook weer gezien,want hier was natuurlijk ook een tour voor.............Onderweg gaat het weer regenen en niet zo een beetje ook. Aangekomen in Ojochal hebben we een leuk houten hok met keukentje. De eigenaren zijn Nederlands en zij erg blij met het water (ik overigens niet) Het heeft hier 45% minder geregend als gewoonlijk (houden zo). In de avond eten we bij Fabrizio, een Nederlander met een haags accent. Hij verkoopt geen drank, omdat hij te dicht bij de school gevestigd is, maar aan de overkant is een supermarkt. Hij lust zelf ook wel een biertje, zo gezegd zo gedaan.

Paquera

Thomas de eigenaar verzorgt ook tours, hij heeft een nachttour, die hadden we al geboekt en een dagtour; deze kost rond de 50 dollar p.p. en het zicht om te snorkelen is beperkt. Ik merk dat ik een beetje klaar ben met die dure tours. We besluiten om naar het national park Curu te gaan, lekker strand en niets ingewikkelds. Vanavond gaan we ook kayakken in een bioluminicerende zee. Thomas biedt aan om nog even een puffer fish te vangen. Het is hier hoog en laag tij, dat verandert om de 6 uur. Dus s ochtends aan het ontbijt is er geen strand en als het water gaat zakken kan je een meter of 15 het strand oplopen. Het water stijgt ongeveer 3 meter. Pufferfish gevangen, helemaal leuk. Hij blaast zich op en deflote zichzelf in het water. We proberen het zelf ook, maar dat is lastig. Guido heeft geluk, die ziet een eagle ray voorbij zwemmen. Oh ja tijdens het ontbijt komt er een troep howlermonkeys langs, wat een apart stel zeg, hangen ondersteboven in de bomen, vreten van ieder mango 2 of 3 happen en gooien ze dan naar beneden. Nog gevaarlijk ook!

Guido gaat nog even naar de kapper in Paquera. Jong kappertje, hij doet het heel voorzichtig, scheert netjes guid zijn nek, wenkbrauwen en oren uit. Kost 2500 colones, ha ha dat is 5 euro.

OP naar Curu park, het is inmiddels 12 uur en we gaan. Daar aangekomen rijden we door het N.P rechtstreeks naar het strand. Parkeren de auto daar en allemaal leguanen, van groot naar klein; wat een dinosaurussen zeg. Super cool. Prachtig strand, we zien 2 deers lopen op het strand, cool die hadden we nog niet gezien. We gaan zitten bij een picknick tafel. Guido gaat liggen en ik ga met Naut en Nova lopen langs het strand. We zien nog een neusbeer, die Nova uitdaagt, heel veel hermietkreeftjes en rode krabben, we zien nog een stel rode macaws (papegaaien/ara's). Wanneer we weggaan zitten er een heel stel white face monkeys (kapucijnaapjes) op de parkeerplaats. Wat een stelletje hooligans zijn dat zeg. Ze slopen alles on their way. De kleintjes zijn supergrappig, Naut staat te filmen en een mannetje laat even zijn tanden zien, ha ha . We doen toch maar een stap achteruit.

Onderweg rijden we naar de farmacia, Nova heeft veel last van haar oor. Daar werkt gewoon een dokter. Hij kijkt in haar oren: ongos. Nou is mijn spaans niet heel goed, maar ik wist niet wat dat was. Googletranslate erbij: mushrooms, huh. Fungus, een soort schimmel/eczeem. We krijgen druppels, nemen nog wat mee voor tegen de muggen en een afterbite. Kost maar 23000 colones, wat neerkomt op 27 euries.

Onderweg eten we bij Macho, visrestaurant, heerlijk rijst met garnalen, whte fish fillet en de kinderen kip (dat is nou jammer). Voor nog geen 40 euro! Gezellig zitten kletsen met een stel amerikanen. We moeten nog haasten om op tijd bij de kayak te zijn. Daar aangekomen trekken we allemaal een zwemvest aan, iedereen krijgt een soort jasje wat je dicht doet aan de voorkant. Ik krijg een jasje wat je over je hoofdaantrekt. Ik trek het naar beneden en ik word gestoken in mijn vinger. F@ck dat doet zeer! Thomas kijkt en wat blijkt: een dikke vette schorpioen op mijn rug. Fuckerdefuckfuck, Thomas heeft een spuitje met lidocain, en dat verdooft de huid. De hele avond blijft dat topje van mn vinger apart aanvoelen. Het was gelukkig een grote, die doseren beter hun gif, die kleintje, lees jonkies, spuiten in een keer alles, dusssss

Kayakken in een biozee is het meest gave om te doen, het lijkt wel magic. Zo cool, bij elke beweging die je maakt in het water lichten de algen op. Het is belangrijk dat de maan niet heel erg schijnt, hoe donkerder hoe beter. Wij hebben een sikkelmaan, dus vrij donker. Nova is attached aan Thomas, dus die kanoot haar eigen weg. De hemel is helemaal helder, we zien zoveel sterren. Naut ziet de melkweg,maar die kan ons alles wijsmaken LOL. Dit is toch wel een supergave tour. Naut wil gelijk nog een keer, ja dat snap ik wel.

Wink

van Samara naar Paquera

Vandaag vertrokken naar Paquera, dat is hemelsbreed niet heel ver. Maar door de fijne wegen moeten we om. Ongeveer 2,5 uur rijden, gelukkig is het allemaal asfalt, alleen het laatste stukje niet. Op een gegeven moment staan we voor een bocht, gewoon bijna een file, en we moeten allemaal helemaal rechts gaan staan. Wij waren in de veronderstelling dat er een hele grote vrachtwagen langs moest, maar nee; we stonden in de rij voor de ferry. Wij eromheen, wat een drukte! allemaal eetkraampjes. We stoppen even om te kijken, ik koop 4 sinaasappelen voor 600 colones; 90 cent en we kopen nog wat pinchos de pollo en we rijden door. We zittten echt maar 15 minute van de ferry af met ons nieuw onderkomen. Daar aangekomen hangt er een briefje: Esther. We kunnen binnenkomen, de deur is los. Leuk houten huis, maar boven op een berg. Guid vindt het niks! we besluiten om naar benedene te lopen, ongeveer 200 treden naar beneden, shit we moeten straks ook weer naar boven. Beneden staat er een houten huis en een noors echtpaar heet ons welkom. Het zijn echt allemaal buitenlanders die dit soort B&B beheren. Dan zien we ook het strand; lekker hoor. We hebben mazzel; Naut mag nog een dag boven slapen en morgen bij zijn zus in bed......................

Samara

bandaag naar buenavista beach gelopen, daar staat het vakantiehuis van mel Gibson , tis maar dat je het weet. Overdag kan je daar door een meer lopen en als het dan vloed is dan zwemmen er krokodillen. Nou wij zijn dus niet door dat meer gelopen, maar we hebben ook geen krokodillen gezien. De hond van de hoteleigenaar liep gezellig een stukje mee. we Ouden naar het strand gaan, maar toch maar besloten om bij het zwembad te blijven hangen. Lekker in relaxstand!